Select Page

”Op Schiphol is een patroon zichtbaar dat de betrokken partijen eerst nieuwe veiligheidsrisico’s accepteren en vervolgens maatregelen nemen om de negatieve gevolgen voor de veiligheid te beperken. Die aanpak moet doorbroken worden”, aldus de Onderzoeksraad.

De Onderzoeksraad had in april vorig jaar ook al gewaarschuwd. Schiphol is zo complex geworden dat de ”grenzen van een veilige afhandeling van het vliegverkeer” in zicht komen, zei de raad toen.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat krijgt een tik op de vingers. Dat gaat voorbij aan de waarschuwing van vorig jaar en heeft een ”eenzijdige nadruk”, aldus de Onderzoeksraad.

Risico’s reëel

De veiligheidsrisico’s zijn volgens de Onderzoeksraad “reëel en actueel”, doordat het onlangs gebeurde incidenten onderzoekt waarbij vliegtuigen elkaar te dicht naderden. Volgens de raad spelen “de in 2017 geconstateerde bevindingen daarin wederom een rol”.

Op 29 maart naderden twee vliegtuigen elkaar op Schiphol te dicht. Een vliegtuig, dat ging landen op de Zwanenburgbaan, maakte op het laatste moment een doorstart en kwam daardoor te dicht bij een ander vliegtuig dat net toestemming had gekregen om op te stijgen vanaf de Kaagbaan. Het verlengde van de twee banen kruist elkaar.

Per jaar mogen er 500.000 starts en landingen plaatsvinden op Schiphol. Dat aantal nadert de luchthaven elk jaar meer. In 2017 eindigde het aantal vliegbewegingen op 497.000 en dat was een stijging van 3,7 procent.

, Read More