Select Page

Het gaat bijvoorbeeld om het inkorten van vaartijden of het eerder aflossen van de schipper. “Het bevreemdt de onderzoeksraad dat een schip beladen met 2.000 ton benzeen ook in dichte mist tot veertien uur aaneengesloten mag varen zonder aflossing van de schipper.”

Rijkswaterstaat moet ook de bevoegdheid krijgen om bij extreem weer het scheepvaartverkeer stil te leggen, stelt de raad.

Volgens de onderzoeksraad moet crisisbeheersing en hulpverlening in grensgebieden van regio’s beter georganiseerd worden. Zo kan hulpverlening in dichte mist beter verlopen.

Het informatie- en volgsysteem van de scheepvaart is verouderd en moet worden vervangen, beveelt de raad aan. Een nieuw systeem moet ook een alarmeringsfunctie krijgen voor incidenten met gevaarlijke stoffen.

Grave

Op 29 december 2016 voer een binnenvaartschip via de Maas richting Rotterdam. Vanwege de dichte mist navigeerde de schipper vooral via het radarsysteem, wat veel inspanning vereist. Na dertien uur varen voer het schip dwars door de stuw bij Grave.

Door het hoogteverschil viel het schip drie meter omlaag en kwam het 600 meter verderop tot stilstand. Een uur na het ongeval werden de hulpdiensten geïnformeerd en meldde Rijkswaterstaat dat er gevaarlijke stoffen bij betrokken waren.

Geëvacueerd

“Mede door de dichte mist hadden de hulpdiensten grote moeite om de volle omvang van het incident te overzien”, schrijft de onderzoeksraad.

De locatie van het ongeval lag precies op de grens van twee gemeenten en drie veiligheidsregio’s. Volgens de onderzoeksraad lukte het de betrokken partijen niet om een gezamenlijk beeld te vormen en hun acties op elkaar af te stemmen. “Het bleef tot diep in de nacht onduidelijk of de lading benzeen gevaar gaf en de bemanning werd pas na drie uur geëvacueerd”, aldus de onderzoeksraad.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je ‘s nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!

, Read More