Select Page

Het aantal reizigers op de snelle lijn tussen Amsterdam en Rotterdam steeg in het afgelopen jaar met 25 procent, waar 10 procent werd verwacht.

De maatregel komt boven op de verlenging van de IC Brussel, waar momenteel aan wordt gewerkt, en de geplande uitbreiding van het aantal ritten van vier naar vijf per uur in december. Met alle aanpassingen groeit de capaciteit binnen een jaar met zo’n 35 procent, aldus de NS.

Een woordvoerder laat aan NU.nl weten dat de langere Intercity Direct-treinen stapsgewijs worden ingezet. Dit komt doordat op de hogesnelheidslijn speciale treinen in een vaste samenstelling rijden. Voordat een extra rijtuig kan worden toegevoegd, moeten de treinen worden opgeknipt op de onderhoudsplaats.

Momenteel rijden op de hogesnelheidslijn per richting elk uur 24 rijtuigen. Dit moeten er uiteindelijk 33 tot 35 worden. De Thalys en Eurostar zijn niet meegenomen in deze cijfers.

Voorkomen

De NS meldt dat het ondanks de maatregelen in de spits nog druk kan blijven, maar dat “de grootste spitshinder” op deze manier wordt voorkomen.

Begin april besloot het spoorwegbedrijf een tijdelijke korting in te voeren voor reizigers die buiten de spitsuren gebruikmaken van de Intercity Direct, waar een speciale toeslag voor geldt. Volgens de NS is het hierdoor minder druk, maar biedt dat “onvoldoende soelaas”.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je ‘s nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!

, Read More